Miniexamen och avmaskningsproblem!

Igår kom jag iväg lite tidigare ifrån jobbet för att Charlottes (från Nääs) elever, som går någon ridutbildning på John Bauer-gymnasiet skulle ha en minivariant av hästskötarexamen i vårt stall. Glen skulle vara med, men endast som pyssel-häst. Så hon var ren och fin när jag kom med flätor i manen. De skulle även ha Riffi och Jano, alla snälla hästar så det gick superbra. De höll på och longera när jag kom och var i princip nästan klara. Efteråt hade vi en frågestund där jag först berättade om min examensdag och sedan fick de ställa en massa frågor till mig. Jag tror att de tyckte att det var givande, jag hade i alla fall tyckt att det var super om jag hade fått en sådan förberedelse.

Efteråt tog jag en promenad till Mia för lite fika. Känner mig så duktig, 15 minuters effektiv gång, mycket bra för att vara jag. När hon slutade åkte vi till Arninge och Granngården för att handla foder och Apoteket för att hämta ut maskmedel mot blodmask. Självklart hade de inte fått in det än, så det får vi hämta idag istället. Glen hade en stor mängd blodmask (lilla) efter täckprovet vi gjorde i förra veckan. Redan förra året hade hon mycket ca 500, men nu var det ännu mer, över 700! Vi börjar misstänka att hennes maskar har blivit resistenta, men vi hoppas på att de inte är det. Enligt Stickan, vår veterinär, ska vi testa att ge henne två doser med någon veckas mellanrum nu, så får vi se hur det ser ut efter det.

Jag hoppas verkligen att det tar på maskarna! Jag vet inte om det finns något man kan göra om maskarna har blivit resistenta? Har försökt googla, men hittar endast förebyggande åtgärder, inte vad man ska göra när det inträffar. Är det någon som har något tips får ni gärna kommentera!
 


Vi använde oss av maskkontroll.se, 179 kr/häst om man har minst 3 hästar. Bilden är länkad och tagen från deras hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0