Markarbete och hoppning 24/5

Glömde ju helt bort att skriva om lektionen som Mia hade för mig i tisdags! Tanken med lektionen var markarbete, studs samt lite coaching från Mia för att få Glen att ta rundare språng och sätta under sig bättre, vilket hon långt ifrån gjorde i lördags. Vi hade haft en liten hopptävling i stallet då. Jag hoppade 90 cm, och förrutom att vi hela tiden rev första hindret (ett kryss med en bom över, så jag tror inte Glen såg den övre bommen ordentligt för hon var i med frambenen hela tiden!) så var vi felfria banan igenom, så när som på att jag kom fel i omhoppningen men den hoppade vi om och då gick det bra. Problemet i helgen var dock att nästan alla språng var rakt upp och ner och extremt flacka! Nu förstår jag att jag håller henne för kort, och inte ger henne tillräckligt med tygel över hindrena. Inte så att det är extremt, men Glen behöver just nu extra mycket tygel, då hon fortfarande inte kan samla sig på ett helt tillfredsställande sätt.

Hur som helst, upplägget för dagen var som sagt markarbete, med lite studs samt bommar i form av solfjäder. Jag testade att rida med graman på Glen, vilket i början gick väldigt bra. Hon gick stadigt och framåt och det var inga problem. Värmde upp med en del voltarbete, skänkelvikningar samt öppnor, och hon kändes fin. Allteftersom hon och jag blev tröttare blev hon dock tyngre och vill hänga sig i gramanen och då var det svårt att få henne att bära sig själv. Det hjälpte en del med många ”unghästhalvhalter”, dvs innerskänkel + halvhalt i yttertygel, men trötta blev vi båda två. Solfjädern var riktigt svårt, tyckte inte att jag fick till någon bra böjning i något varv. Lite bättre tyckte Mia att böjning var när vi gjorde en mindre volt, men jag tyckte det kändes sådär. Trott blev Glen, för det var jobbigt att lyfta på benen, samtidigt som hon skulle böja sig och trava på! Ska nog försöka öva på denna lite mer i nästa vecka.

Studsen gick nästan ännu värre, och den var inte särskilt hög, max 40 cm! Här var hon jättetung och det var knappt att jag kunde hålla henne i trav. Hon fick till och med plats med två galoppsprång emellan studsarna! Suck… Mia minskade avståndet och då gick det lite bättre men det var långt ifrån bra. Försökte med att länga gramanen så att jag knappt använde den, men det hjälpte inte.

Vi avslutade med att ta av gramanen, och då blev Glen genast pigg och glad! Mia satte upp en oxer med ett hjälphinder innan, ett galoppsprång emellan. Den hoppade vi några gånger och Mia höjde allt eftersom. Det gick jättebra och Glen kändes super! Det var länge sedan det kändes så bra som det gjorde då, så det var skönt. Problemet för oss har nog varit att jag inte ger henne tillräckligt med eftergift över hindret så Glen har inte kunnat/vågat hoppa ordentligt över hindren. Nu får jag överdriva det ett tag för att både hon och jag ska få tillbaka lite självförtroende. Vi hoppade kanske fyra gånger och avslutade när den bakre bommen låg på 1,05. Dock hade vi lätt kunnat hoppa högre än så, men det gäller att sluta när det känns bra. J

På söndag är det KM i Bogesund, 90 cm, som jag planerar att vi ska vara med på. Efter idag och de sista sprången över oxern tror jag att det kommer gå superbra! Madde ska följa med som hästskötare, den bäst som finns! :)

 
Fina språng från helgen


Extremt fult och hemskt språng! Jag borde verkligen ha släppt ut henne mer, usch hemsk bild...


Kommentarer
Postat av: Carolina

haha tar mig inte ens tid att läsa texten, väldigt lite o mycket xd Men fina bilder :)

2011-05-26 @ 15:35:22
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0