Dressyrträning 23/5

Igår red jag till Nääs Gård för att rida en dressyrlektion för Jenny Hellström, från Bogesund. Jenny är jättebra och rider själv för Kristian von Krusenstjeirna och Maria Holmqvist, som varit stallchef på Östermalms Ridskola tidigare där jag rider ibland. Marias stil gillar jag mycket, har ridit för henne ett par gånger, så det känns lite hemma att rida för Jenny som har liknande filosofi.

Eftersom det tog ca en 20 – 30 minuter att rida dit, med både trav och lite galopp, var Glen framriden och klar för lektion så vi red endast en halvtimme för Jenny, men det räcker. Det jag behöver träna mer på är att få Glen att trampa under sig bättre, bli stadigare och ha en bättre egen balans samt att använda bakdelen mer, och detta var syftet med lektionen idag.

Jag fick börja med lite lätt lagom skrittövningar på volt, tempoväxlingar, halter och samtidigt kolla av min egen sits. Därefter övergick vi i trav, och fortsatte med åttor, där voltbytet skedde i skritt. Mycket noggrant med att böjningen blir korrekt utförd från min sida, dvs mjuk innerhand och vinkla axel inåt/bakåt samt titta inåt. Det gick jättebra i höger varv men i vänster hade vi svårare. Kändes som att min vänster skänkel/höft var mycket stelare än höger, så var lite svårt tyckte jag att få till en bra känsla där!

Därefter började vi med lite galopp-inslag på halva volten. Glen gjorde helt okej fattningar, men kan bli lite trött, det är ju jobbigt. Då tipsade Jenny mig om att knacka lite med innerskänkeln tills hon går framåt/fattar bra galopp. Då gick det lättare, tänk att man själv inte kan komma på sådana enkla småsaker, men det är ju därför jag rider för tränare, för att komma ifrån alla olater och få tips. Sedan red vi hela volten i galopp, ställde utåt, ställde inåt genom att endast vinkla fram ytteraxel, minska och öka volter samt tempo. Det gick rätt bra, och Glen bar sig mycket fint! Var supernöjd med henne! Jag blir dock lite feg vid tempoökningarna och vågar inte trycka på Glen ordentligt för jag är rädd att tappa henne, i form, tempo osv. Men här sa Jenny något riktigt klokt. Jag ska aldrig tappa Glen, för det är hon som ska gå själv, i egen balans. Jag ska endast tänka på mig själv att jag sitter bra och gör rätt, så är det upp till Glen att sköta sig själv.

Så nu är det bara hem och öva öva öva! Vill kunna hitta samma känsla själv, utan hjälp, samt att jag måste tänka själv på min egen sits. Måste ju kunna rida bra även utan någon som tittar!

I eftermiddag ska några gymnasieelever ha en förberedande hästskötarexamen i stallet, endast praktiska delar. Det blir Glen, Jano, Pascal och lilla Poppe som får vara med. Glen ska endast bli iordninggjord för häst vid hand, eftersom jag ska rida lektion för Mia ikväll. Vi ska träna lite minihoppning/markarbete, med graman! Detta för att försöka få henne att sätta under sig bättre och hoppa med rundare språng. Hon har hoppat extremt flackt och jobbigt den senaste tiden, rakt upp och ner! Så vi hoppas på att detta kanske kan bidra till lite gymnastik för henne.


Lägger in en månad gammal bild på mig och Glen, tagen med min mobil vid skymning därav den dåliga kvaliten... Min sits är väl inte den bästa här, men det är det jag övar på! :D


Kommentarer
Postat av: Caroline

SV jag vet inte vad det är för fel, på min iphone är det inget krångel men har även hört andra som sagt att det krånglar:/

2011-07-31 @ 23:56:52
URL: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0