Ny forskning om hur formen påverkar rörelsemönstret

Jag läste igår en artikel på Hippson.se om en ny forskning som har gjorts, där det har testats hur hästens form på olika nivåer påverkar hästens rörelsemönster (Ni hittar artikel genom att klicka här).

Det som jag tyckte var mest intressant var att det egentligen inte spelade så stor roll i vilken form hästen går när det gäller att få vikten överförd till bakbenen. I normalt läge, utan ryttare, går hästen med 56 % av sin vikt på framdelen. När en ryttare sitter upp ökar denna siffra såklart. Testet visade att som bäst kunde vikten på framdelen minskas till 57,4 % med ryttare. Det som jag tycker är intressant i detta är att detta går lite emot den filosofi som vi har med varför vi arbetar hästarna i dressyr. Den största orsaken, som jag har lärt mig och som även Dressyrmupparna tar upp i ett av sina inlägg, är för att få en viktfördelning förflyttad från främre delen till den bakre delen. Denna forskning visar att detta inte gör någon skillnad oavsett i vilken form man rider i dressyren. Det enda som i testet fick vikten att förflyttas bakåt var när hästen gick med huvudet mycket högt samt med nosryggen långt framför lodlinjen. Detta är däremot inte att föredra för att hästen iom att den höjer sitt huvud och sträcker på halsen så pass mycket för att vikten ska fördelas bakåt, även sänker ryggen. Detta medför att hästen inte kan använda sina ryggmuskler och ryttaren kommer i princip att sitta direkt på ryggraden, vilket kan medföra stora ryggproblem.

Något annat som de tittade på var hur hästen rörde sig, om ryggens rörelsemönster påverkades vid de olika formnivåerna, i skritt och trav dock utan ryttare. Något som jag tyckte var intressant här var att steglängden påverkades beroende på i vilken form hästen gick i i skritten men i traven spelade formen ingen roll in på steglängden. Jag trodde att en lägre form skulle medföra längre steg även i traven men tydligen inte, så det var intressant! Tänkvärt att komma ihåg när man själv rider hästen i form i trav, att det är ryttaren som måste påverka steglängden om den vill ha en längre eller kortare steglängd, inte hästen själv, och ryttaren bör inte ta förgivet att en viss form medför e viss typ av steglängd (jag tänker då framförallt på när man travar av hästen i en lägre form efter ett ridpass, att fortfarande se till själv att den länger steget och sträcker ut och inte går kvar i en mer samlad trav fast i låg form). Något som tas upp i forskningen är att i skritten med en hög form/huvudposition minskar de roterande rörelserna i ryggraden samt påverkar ryggens rörelser i sidled. Detta vet jag helt ärligt inte om det är negativt elelr positivt! Samtidigt som man vill att hästen ska vara rörlig i kroppen och speciellt i ryggen, så vill man ju också att den ska vara stabil och stadig för att kunna stödja sig i arbetet. Är det någon som har några funderingar kring detta?

Den slutsats jag drar av detta är att det inte är viktfördelningen som är det viktiga när vi rider hästen i någon form, i dressyr. Det är arbetet med muskler, främst dess ryggmuskler, samt att rida hästen på ett balanserat sätt för att stärka den, och självklart även för lydnad. Viktfördelningen kommer vi nog inte att kunna påverka så mycket under en normal ritt, utan att det blir skadligt för hästen.

Är det någon annan som har någon annan åsikt i frågan?

Kommentarer
Postat av: matilda

SV:Tack! Jaa det är verkligen suuper roligt!

Självklart kan jag skriva om hur allt går till angående Fay sedan!

Gör det dock när allt är lite mer klart samt bestämt. ;D

roligt att du kollat in på min blogg btw.

2011-03-03 @ 13:55:11
URL: http://matildajusslin.blogg.se/
Postat av: Carolina

Intressant :)

2011-03-03 @ 19:01:44
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0