Med häst hela veckan och klickerträning

Amanda är i fjällen och åker skidor denna vecka (är så avis!!) så jag har hand om Glen hela veckan, utom ikväll då jag ska rida lektion på Östermalms Ridskola.

I flera dagar nu har det varit varmt och soligt, så i söndags kunde jag sätta upp en kombination på ena långsidan på volten där det smält och kommit upp en massa sand. Måste ju träna lite, för på söndag är det hopptävling i Bogesund igen. Hur som helst gick det jättebra! Trots att vi fick ta det lite lugnt, så hoppade Glen superfint. Blev inte travhopp in, men det var länge sedan vi travhoppade och det är nyttigt för henne så det var bra. Satte tillslut upp det andra hindret som en oxer och hon hoppade det lika bra och fint. Landadet på rakt spår efteråt också så det var bra. Det blev bara ett par skutt, och sedan red jag ut och galopperade lite i skogen, en lång uppförsbacke som vi har. Det var väldigt bra!

Igår red jag en sväng med Tomas och sedan lite på volten. Jag hade lite ont i kroppen och kände mig inte helt bra, så det blev mest lite jobb på volter i skritt och trav, och jobbade på en högre form. I den låga formen går hon riktigt bra nu tycker jag med bra stöd.

Jag har börjat intressera mig lite för klickerträningens synsätt, speciellt efter att ha läst bloggen hastochhund.bloggagratis.se som är jättebra och en ny favvorit! Amanda tränar med klicker på Glen, men min idé är att endast använda tankesättet och positiv träning med godis. Mitt mål är att få henne att stå still när jag spänner sadelgjorden, eller andra gjordar/borstar i det området, och inte biter på allt som är i närheten. Vi får se hur detta går, har övat ett par gånger redan men det är nog för tidigt för att säga något om det, speciellt då jag endast övar korta stunder. Det kan dock vara så att denna känslighet styrs alltför mycket av hennes kittlighet, vilket kan göra att beteendet inte går att ändra, men det återstår att se. Detta blir mitt eldprov för denna typ av träning! Återkommer om hur det går....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0