Longering

Igår blev det ju som sagt ingen hoppträning, tyvärr. Jättetråkigt! Nu när Glen är bra i ryggen igen och vädret börjar bli lite varmare hade jag verkligen sett fram emot att få hoppträna. Men men, ska försöka sätta mig ner idag och börja leta efter en ny tränare, så vi får våra hoppträningar.

Så igår bestämde jag mig för att longera lite. Det var nog bra, för jag tror Glen hade lite träningsvärk efter arbetspasset i söndags. När jag stretchade hennes ben var hon lite stelare än vanligt, och protesterade extra mycket när jag höll i höger framben. Hur som helst, longeringen gick bra, hon lyssnade väldigt fint precis som min duktiga Glen ska, men i början var hon väldigt pigg och ville bara trava. Volten var fortfarande lite frusen i mitten så där fick vi ta det försiktigt, men i spåret var det sand! Superskönt att det går åt rätt håll nu. Efter att ha låtit henne gå några varv först utan inspänningar och sedan låga inspänningar, bestämde jag mig för att höja inspänningarna och hennes form, samt spänna ett hål kortare på innertygeln för att få henne gå mer ställd (brukar vanligtvis inte göra detta, så det var nytt för henne). Det tog en liten stund för henne att vänja sig vid den högre formen och slappna av, men jag tyckte hon skötte sig bra för att vara första gången! Hon hade lättare för att inte falla ur formen i höger varv än i vänster, vilket var skillnad från gårdagen då det var tvärtom när jag red! Men det kan ju bero på träningsvärken eller något annat. Sedan lät jag henne slappna och trava och skritta av utan några inspänningar och då slappnade hon verkligen av och gick med nosen nere i backen. Så nöjd med henne!

En liten uppdatering om sadelproblemen. Vi letar fortfarande för fullt efter en bra hoppsadel. Vi vet att Dominus ligger bra på henne, men problemet är att det finns inga på andrahandmarknaden som passar och de tillverkas inte längre! Men har fått hem en kompis sadel som ska provas i veckan. Den har visserligen en normal bom (vilket Gabriella, vår sadelutprovare och equiterapeft, tror kommer vara för litet för Glen), men när jag har lagt på den ser den nästan på gränsen till för stor ut. Så kanske! Håll tummarna för sadeln! Sedan ska Jennifer på fab Pads, som jag nämnde tidigare, troligen komma ut samtidigt så Gabriella får titta på deras paddar om de skulle kunna vara något som kan passa Glens känsliga rygg. Spännande skad et bli, och självklart uppdatering om det i bloggen ;)

Kommentarer
Postat av: Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D

Var med och tävla ! http://brusella.blogg.se/2011/march/vartavling-vinn-ett-par-ridstovlar-d.html

2011-03-16 @ 18:22:19
URL: http://brusella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0