Göteborg Horse Show 2011 slut för i år!

Det känns lite trist att vara hemma i vardagen igen efter att ha varit i Göteborg hela helgen! Konstigt att vara tillbaka på jobbet i samma rutiner och inte träffa Eve, Anna, Madde eller Micke! Nästan deprimerande. Inte gjorde det saken bättre att de har kommit närmare våren i Götet än vad vi har gjort hemma i Stockholm, med plusgrader och regn. Här finns fortfarande massor med snöberg kvar och det är fortfarande svinkallt!

Vår vistelse i Göteborg kan sammanfattas med;
Mycket skratt, övertrötthetonda fötter och snygga hästar

När vi kom ner på fredagen fick vi vår första besvikelse; hotellet som vi hade bokat, Apple Hotell, var svinkallt, låg en bit utanför city samt rummen vi fick låg på varsin ände av byggnaden (dvs en halvtimmes gång mellan rummen). Den så kallade middagsbuffén som de bjöd på skulle väl inte jag kalla buffé, men den var helt ok (förrutom första kvällen då vi fick fläskfilé som jag hatar! Det tråkigaste som finns!!). En till två rätter, sallad och bröd. Vi hade bestämt oss för att gå ut på kvällen, så vi beställde in vin och cider och öl och fortsatte sedan på rummet när vi gjorde oss i ordning. Därefter tog vi taxi in till city. Vi hade dock ett problem; Madde är bara 17 år! Annas bror jobbar på ett uteställe som kock, så han fixade in oss iaf. Där skämde jag ut stackars Anna med att ropa efter garderoben, vilket barer i Göteborg tydligen inte har... Sedan träffade vi några trevliga killar som vi pratade med en stund, samtidigt som Micke gick ut och pratade högt om att vi hade fixat in en 17 åring. Inte så bra, för det slutade med att vi blev utslängda. Vi gick vidare till baren bredvid och med otrolig tur (alla visade leg utom Madde!) kom vi in där istället! Där stannade vi ett tag innan vi drog vidare till ett ställe närmare Avenyn som under kvällen haft liveband. Väl där dansade vi som sjutton tills vi blev hungriga och åkte in till Burger King och åt hamburgare och efter det hem till hotellet och rakt i säng. En väldigt lyckad kväll med andra ord!

Det blev inte mycket sömn den natten då vi bestämt att vi skulle upp tidigt för att hinna gå på mässan och sedan ut i Göteborg och kolla in staden. Ett stort plus för hotellet var iaf deras frukost, de hade allt utom pannkakor och jag åt så jag i prinicip var mätt hela dagen, vilket behövdes för att orka in på mässan. Vi tog spårvagnen in, vilket var lite kul. Inne på mässan var det fullproppat med folk! Första montern vi dök in i hade jättesnygga läderchaps från Italien för endast 500 kronor, så jag köpte ett par på en gång. Hade lite svårt att bestämma mig för om jag skulle ha en lite längre modell eller lite kortare, tog den lite kortare, ska ta kort på dem på senare och lägga ut så får ni säga vad ni tycker. Vi var nog inte inne i alla montrarna, för oj så stort det var! Svårt att veta tillslut var man varit och inte. Gick förbi bloggmontern iaf och hälsade på Eleonor och Sabina, två stora bloggare så det var kul. Fick en goodiebag också :) Mässan drog ut på tiden, det blir lätt så med många viljor och när man måste leta reda på varandra hela tiden, så vi kom inte ut därifrån förren vid fem! Och då var alla så trötta så vi ville bara till hotellet och sova! Vilket vi också gjorde. Vaknade igen vid sju och gick och åt middag. Resten av kvällen spenderades på hotellrummet, med Melodifestivalen och kortspel (det är helt otroligt hur roligt fem personer i ett litet hotellrum kan ha!) samt i en soffgrupp i hotellets foajé där vi lekte gissa personen med lappar i pannan. Vi var helt sjukt övertrötta så leken blev väldigt rolig!

Inte heller natten mellan lördag och söndag fick vi särskilt mycket sömn, så trötta upp på morgonen för att packa och äta frukost, innan vi tog bilen in till Skandinavium. Vi hann precis in i tid för att se omhoppningen för young rider'na, oxh efter det såg vi speed-finalen.. Något som jag blev lite fundersam över var att YR-hästarna var mycket mer stressade, nervösa och ofukuserade, både under hoppningen och efter, än de som "proffsen" hoppade i speeden. Kan det bero på att de yngre ryttarna, att erfarenheten och allt som hör med den till kanske inte riktigt finns än? Eller att de faktiskt inte har råd med lika fina hästar som proffsen? Jag tycker att på den nivån borde hästarna vara i princip likasinnade. Jag vet inte, men det var en tanke jag fick som jag ska fundera lite mer på. Efter finalen gick vi för att äta lite lunch och titta lite på mässan. På Eat and Go inne på mässområdet hade de världens godaste pizzor, med champinjoner, skinka, ruccola och massa ost! Dock var det långa köer, vilket gjorde att vi helt missade agilityn och mounted games, vilket jag var lite lessen över för jag hade gärna sett galna ponnyer som springer stafett. Men men, får bli nästa år. Tycker det är ganska dåligt att det inte skriver ut ungefärliga tider i programmet så man vet när man ska vara på plats så man inte missar något! Sedan var det Rolex-hoppningen, vilket var helt otroligt! Jag var så imponerad av alla hästarna och ryttarna, men självklart mest av Angelica som i princip är helt okänd och otippad och vinner! Jag tror inte att någon i publiken kunde hålla igen tårarna när Jessica intervjuade henne, och hennes svar var så perfekta. Det var riktigt häftigt att se 1,60-hoppningen live, har nog bara sett så hög hoppning på tv förrut! Läskigt var Peders omkullridning, alla höll för andan och en del skrek högt. Arctic linkade, snubblade och haltade ut, men jag läste på Peders Twitter att han var hos veterinären igår och tydligen mår han okej, så det var skönt att höra. Efter hoppningen sprang vi direkt till bilen, vilket inte hjälpte för vi hamnade iaf i bilkö påväg ut ur parkeringsgaraget. Nästa år ska vi ställa bilen högst upp!

När vi kom hem var jag så trött så jag damp ner direkt i säng och vaknade inte förrän halv tolv dagen efter! Då blev det stallet och ridtur med Madde, så någon blogguppdatering från helgen hanns inte med förrän nu!

Kör en GHS: Sammanfattningsvis som Eleonor:

Bästa: Angelica Augustssons vinst, helt klart!
Sämsta: Hotellet... kan bara säga att jag är besviken.
Roligaste: Allt flum och alla skratt när vi var för övertrötta för att ens prata med varandra!
Sjukaste: Att vi fick in Madde på tre uteställen! Det hade aldrig funkat i Sthlm.
Maten: Frukosten och pizzan i särklass bäst, annars bara äcklig snabbmat, dvs inte särskilt nyttigt
Shoppingen: En hel del! Det mesta bra också, så jag är nöjd. Synd att vi inte hann shoppa annat än hästprylar bara.
Publiken: Galet! Inte fullsatt, men nästintill på Rolex-hoppningen. De skriker, skrattar, gråter alla. Det enda negativa tycker jag var allt sorl i omhoppningen, det tycker jag är lite väl taskigt mot ryttarna och hästarna som hoppar.
Otäcka: Peders krasch med Arctic in i hindret! Det var ritkigt otäckt och onödigt. Något sådant tycker inte jag ska hända på en innomhushoppning på den här nivån!
Lärdom: Parkera högst upp i garaget, så man slipper vänta på att alla ovanifrån ska ut! Samt att ta med ännu mer kontanter, eftersom inte ens matställena i arenan tar kort, vilket suger!
Arrangemanget: Mycket bra, bättre än Globen! MEN nästa år måste de skriva tider i programmet!
Kändisspotting: De var överallt! Stötte in i Malin Baryard, Roffe mfl flera gånger!
Tråkigaste: Mässans trendavdelning. Jag trodde tanken med den var att visa helt nya produkter eller märken, som inte kommit ut på marknaden, utomlands eller i Sverige, ännu och fortfarande var i idéstadiet, men inte. Bara samma gamla produkter, kanske med nya färger på ridbyxorna eller så, annars inget nytt.
Onej, ojaa!: Mina favorit byxor, svarta tajta G-star, sprack i över hela rumpan när vi var ute och dansade, och jag hade inga andra byxor med mig! Tur att Micke hade med sig ett par extra, super snygga svarta, tajta, lappade som var för små för honom men passade mig perfekt!

Och här kommer lite bilder också:


Galenskaper i bilen påväg ner till Göteborg


Anna undersöker Teknas färgglada sadlar


Anna tittar fram bakom drivor av ridbyxor!


Duktigaste och sötaste hästarna! Observera den fina rosen i Frieserns man!


Fulaste prylen på mässan tror jag! Brunt skydd med babyblått ludd.


Angelica Augustsson vid prisutdelning Rolex 1,60-hoppningen www.ridsport.se


Ute på krogen, Madde, Eve och Anna



Micke och Anna på dansgolvet





Kommentarer
Postat av: Eleonor

Vilken fullmatad helg! Förstår att du var helt slut! Kul de där med att kompisen kom in på krogarna! :D



/ Eleonor

2011-03-03 @ 16:37:20
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0