Hästletartankar...

Har börjat gå i tankar om att kanske köpa mig en egen häst nu. Glen är ju som tidigare sagt inte min häst, men jag har tack vare en otroligt snäll ägare i prinicip kunnat träna och tävla som jag vill med henne, vilket är jättekul. Nu känner jag dock att min livssituation börjar ordna upp sig och jag är reda att ta steget att köpa en helt egen häst! Om jag fullföljer mina funderingar kommer jag ändå att fortsätta att rida och träna och tävla Glen men endast med fokus på hoppningen. Denna guldklimp kan jag inte släppa känner jag.

Anledningen till att jag egentligen har börjat titta på hästar är att Gabriella, Glens equiterapeft, tipsade mig om en femåring med stor kapacitet och hoppstam men för en billig peng på grund av att hon var ett projekt. Åkte av nyfikenhet och provred henne. Det visade sig att hon var väldigt stel, haltade i princip i ena varvet och hade ont och stegrade sig, förmodligen på grund av samma anledning. Jag tror inte att hon var elak på något sätt men hon var nog väldigt överansträngd och less på livet, hon kändes väldigt ledsen. I övrigt var hon väldigt söt och hon blev bättre och värmde ur sin hälta när vi hoppade. Mycket trevlig hoppehäst! Men i och med att jag inte kände mig helt säker på om jag orkar med detta projekt eller osäkerheten på varför hon var som hon var avvaktade jag och tillslut såldes hon till någon annan. Det var nog helt enkelt inte meningen att jag skulle ha henne tänker jag.

Men nu har jag börjat och det är bra! Tittar lite då och då på annonser och hör mig för. Jag har verkligen inte bråttom i mitt letande vilket är en fördel, då jag är rätt kräsen. Jag har i huvudet gjort upp en lista över kriterier som jag letar efter; En grön/ung häst, ca 4 – 7 år och cirka 160 – 168 cm.. Inriden och lite hoppad kanske någon tävling men inte mer i utbildning, då jag vill forma hästen själv. Fin hoppstam, gärna med mycket fullblod. Den ska ha fint steg, någorlunda bärighet och viktigast bra hoppteknik, bjuda mycket fram till hindret och vara mycket positiv till hoppningen. Jag vill inte ha en hoptryckt häst utan överlinje, då tar jag hellre en häst som är helt oriden i form! Ja det är lite som jag just nu tittar på, listan kommer förmodligen att bli längre ju mer seriös jag blir i mitt letande, men det är en början och det känns bra att jag något sånär vet vad jag vill ha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0