Dressyrträning 1/2

Jag måste bli bättre på att lägga upp inläggen snabbare!

Nåja, i tisdags red jag lektion på Östermalms Ridskola igen. Det är så mysigt att få rida i min gamla ridgrupp, alla är så trevliga och vi har nästan alltid fika tillsammans efter lektionen!

I tisdags var det sits-träning på agendan. Perfekt för mig! Jag fick Pascal, som jag ridit några gånger förrut och tycker att han är rätt trevlig när man jobbat igenom honom, men senast jag red honom var över ett år sedan! Sedan dess har han blvit både rundare och stadigare att arbeta med! Hans lyhördhet för sitsen är helt otrolig, man får verkligen tänka sig för hur man sitter när man rider vilkt är perfekt för mig nu när jag själv tänker mycket på min sits. Däremot hade han en tendens att bli stressad i skritten när man ville samla honom och började passa ett par gånger. Så där gällde det att släppa fram honom och inte låta honom samla sig för mycket. Både jag och ridläraren, Rebecka Elander, tyckte att jag arbetade bra med Pascal så det var kul!

Vi hade som vanligt självständig framridning, och sedan gick vi in på volterna för sits-träningen. Det var en hel del flytta blicken upp och ner och höger och vänster och blunda, och i de övningarna kände jag mig rätt lugn. Det var skönt att försöka känna känslan och stödet mellan skänkel häst hand och mun istället för att, som jag brukar, fuska och titta ner på hästen.

Det som jag hade väldigt svårt för det var när vi red lätt i olika tempon, dvs sitt ett stå två steg, sitt två steg stå ett steg osv. Jag flög runt som en liten vante, jag hade ingen stabilitet i knäna alls! Och hästen hade jag knappt tillräckligt med fokus till för att hålla koll på! Helt katastrof! Jag kunde knappt känna stegen och takten och visste inte alls hur många steg jag stod upp eller satt ned! Jag som trodde jag hade ganska bra koll på den biten, men det kan nog höra ihop med hur balansen är under hoppträningarna hemma. Jag har nog ingen stabilitet i knäna! Detta måste jag träna mer på!

Något som jag hade lätt för däremot det var att rida utan stigbyglar samt att rida lätt utan stigbyglar. Dels för att jag har övat så mycket på detta genom hela min ridning, bland annat på Jälla där vi varje lektion började med att rida utan stigbyglar under framridningen, men även för att jag rider så mycket barbacka hemma på Glen.

Hur som helst är jag supernöjd med både ridlärare, häst, mig själv och lektionen i helhet! Och jag har fått en massa bra tips nu vad gäller övningar för sitsen att åka hem och träna på med Glen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0