Höstens första hoppträning + Ny häst på gång!

Igår var det första hoppträningen för Uffe för hösten. Eftersom Glen inte är i superkondition än hade jag redan från början inställningen att vi skulle ta det lugnt, men taktiskt nog tänkte Uffe samma sak så övningarna passade oss väldigt bra. Glen var knappt svettig efteråt och endast lite andfådd.

Vi fick börja med att trava över bommar, halvhalt och sedan trava över bommar igen på rakt spår. Därefter bytte vi till travbommar, skritt, travbommar. Sedan la Uffe upp ett kryss, och vi fick köra galopp in och trav ut. Därefter kryss på båda sidor och vi körde galopp in, trav, galopp ut. Detta tyckte Glen var väldigt onödigt. När hon väl har siktat in sig på ett hinder, då är det det som gäller och traven däremellan anser hon är en helt onödig gångart. Fick aldrig riktigt ner henne i trav! Men varken Uffe eller jag tyckte det gjorde något, då hon trots allt tog förhållningen mycket bra ändå, bara det att bryta till trav det är inte lika kul ;) Så jag var supernöjd ändå.

Efter det så la vi till ett hinder på sidan, så man var tvungen att göra en skarp sväng efter det första krysset, och man kunde hoppa det från båda hållen, beroende på vilket kryss man kom in på. Har försökt rita nedan. Innan vi gick från kryss till hinder, så red vi kryss, volt runt hindret, kryss i båda varv. Glen som fortfarande är lite stel i vänster, gick mycket bättre i höger varv, men vi tog oss igenom helt okej i alla övningar i vänster varv också, så jag är nöjd. Efter dessa två moment, gick vi vidare till att hoppa krysset, hindret och sedan ännu ett rättuppstående hinder, så att själva vägen blev som ett S. Detta gick bra när jag började i höger varv, men vi vänster gick det värre, och eftersom vi skulle hoppa åt båda hållen direkt tröttnade min ömma vrist. Det gjorde att jag fick till det en gång när jag började i vänster, men den vart inte snygg så Uffe ville att jag skulle göra om den, men då orkade inte min vrist så den svängen gick inte alls bra och jag gav faktiskt upp. Uffe tyckte det var okej för hon gick bra ändå, och han tyckte det var onödigt att slita på min vrist. Uffe är verkligen kanon tycker jag!

Vi avslutade med att svänga runt kryssen samt mittenhindret för att direkt hoppa det sista hindret åt båda hållen. Det var inga höjder vi hoppade, kanske max 80-90 cm, men glen kändes super hela träningen igenom och jag kände mig så nöjd med henne när vi kom på de sista och hon var mycket lyhörd och lyssnade fint på mina förhållningar och samlade sig bra innan sprången, i båda varven! Uffe var jättenöjd med henne, och han påpekade gång på gång under passat att han tyckte hon gick bra och var mycket fin, att vi har gjort stora framsteg sedan sist. Verkligen jättekul att höra! Så nu är jag supertaggad till nästa träning! Ska hem och sätta upp dessa övningar på volten, och tänkte ta endast upphöjda bommar och köra ett ordentligt markarbetspass med Glen, det tror jag kan bli bra.



På lördag händer det stora saker! Min alldeles egna häst kommer till stallet! Hittade tillslut en riktig guldklimp, och jag hoppas att han ska trivas bra hos oss och mig. Efter lördagen kommer förståss mycket att förändras, men jag kommer fortfarande att rida Glen 2 gånger i veckan och träna och tävla henne. Hoppas bara tiden räcker till! :)


Kommentarer
Postat av: Mickis

Hejsan :)

I Morgon är din Stora Dag, Faxe står här hemma och väntar på sin Nya "mamma" :)

Det känns mkt jobbigt redan nu och i morgon kommer det bli värre, men värst kommer det nog vara att komma ut på Söndag morgon och Han INTE finns här hemma ngt mer :(

MEN Jag vet ju att han kommer få det Kanon hos dig och jag kommer gärna och hälsar på så mkt jag kan och får såklart.

KRAM

2011-08-26 @ 18:03:53
URL: http://mickislammi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0