Igångsättning och tappskolicens

I måndags var första gången i stallet efter julhelgen, och det var skönt att vara tillbaka. Glen var fortfarande lite svullen i bakbenet, men det är ju också det benet som hon haft en del problem med så det kommer nog ta lite tid innan svullnaden går helt ner. Jag bestämde mig iaf för att det är dags att sätta igång igen och trimma lite på volten. Underlaget var perfekt! Glen, som inte gått så mycket på grund av skadan, var väldigt laddad, pigg och stirrig! Men hon kändes helt ren så det var ju bra. Blev en del sidvärtsövningar med skänkelnikning, slutor och öppnor i skritt och trav, och på slutet mycket framdels- samt bakdelsvändningar, måste få igång hennes bakdel och bakben ordentligt så mycket sådant kommer det nog att bli. Det gick rätt bra, skänkelvikningarna var super, vändningarna måste vi öva mer på. Hon är fortfarande lite seg i bakdelen, förmodligen fortfarande stel. Jag lät henne galoppera lite på volt också å båda varven för att varva ner, men vet inte om det hjälpte så mycket. Efteråt strechade vi. Har taigt det som vana enligt rekommendation av Gabriella, vår massör som är jättebra och duktig och har hjälpt oss en massa!

Igår var Glens vilodag, då vi vanligtvis har hoppträning på måndagar men nu har vi uppehåll. Vilodag igår innebar en promenad med gjord och snodd/halsförlängare. Blev en kortis då hovslagaren skulle komma vid 10.00, men hon var superduktig! Gjorde en hel del övergångar, tempoväxlingar, halter samt ryggningar för att aktivera henne, och hon kändes väldigt lyhörd och fin! Trampade på bra, hon börjar få ett litet övertramp nu, vilket hon aldrig haft förrut! Jag är så stolt över henne!

Martin kom och han fick sätta på snösulor, och han kunde slå på samma skor igen! Superbra för då vart det lite billigare. Det är så trevligt när Martin kommer, bättre hovslagare får man leta efter! Han är mycket kunnig och duktig, och vi har samma åsikter när det gäller hästhållning. Alltid lika givande att disskutera med honom när han kommer och få höra alla skräckhistorier och knäppa hästfolk som han varit hos! :P

Sedan hjälpte han mig att uppdatera min tappskolicens! Så snällt av honom! Gick kursen i gymnasiet, men det var ju några år sedan... Och för att få ta hästskötarexamen så måste tappskolicensen vara minst 3 år gammal, eller nått åt det hållet, och min var ju lite äldre... Men nu är den förnyad! Och jag är ett steg närmare examen! :D Nu ska jag bara förnya min HLR-intyg, men det kan nog mamma hjälpa mig med.

Åkte sedan iväg med Micke och lunchade i Arninge och handlade lite foder på Granngården. Jag ger Glen Krafft, men många i mitt stall har övergått till Granngårdens egna foder då det är billigare. När jag läser innehållet så står det att det har mindre protein än Kraffts foder, så jag är lite tveksam till om jag vill ge det till Glen. Någon som har en åsikt om Granngårdens eget foder, och specielt på avelsfodret? Är det ett bra subsitut till Krafft Groov 125? Och är det mer lättupptagligt för hästarna än Krafft som det påstås?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0