Svar: Torv, spån eller halm?

Siri ställde i sin blogg följande frågor om det underlag som andra har i sina hästar boxar:

1. Vad står din häst på för strö?
2. Vad är bra med just den sorten? Finns det någon nackdel?
3. Har du permanentbädd eller mockar du ut allt kiss varje dag?
4. Om du har bädd, strör du då på med kalk eller stalosan för att ta bort lukt och annat äckelpäckel?

5. Mockar du på något speciellt sätt? Ex. vallar längs boxväggarna, som en kulle i mitten, helt horisontellt längs hela bädden osv.

Här kommer mina svar:

1. Torv
2. Egentligen det ända vi får ha, för bonden som ska använda det som gödsel på sina åkrar. En annan fördel är väl att det är rätt lättmockat. Nackdel är att det blir väldigt mörkt i boxen, det dammar, har man balarna ute fryser dem och blir väldigt svårhanterliga.
3. Permanentbädd, men kommer det blöta upp till ytan mockar jag bort det.
4. Jag bör strö över kalk om det blir blött, men slarvar mycket med det... mockar som sagt bort det blöta istället och strör över torrt.
5. I princip helt plant, kanske lite tunnare där jag lägger höet/längst fram i boxen. Om jag lägger in en ny torvbal hackar jag inte sönder hela helt utan lämnar några "kakor" som hästen kan få roa sig med. Men efter någon dag jämnar jag till bädden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0