Dressyrträning 22/3 ÖR

Igår på träningen fick jag Aragon igen! Väldigt roligt så jag blev glad. Eftersom han förra veckan blev rätt sur på mina sporrar vid galoppfattningarna valde jag att rida utan dem. Det ångrade jag mig ganska snabbt. Vid framridningen lyssnade han inte alls på mig och mina skänklar och han gick inte fram ordentligt utan masade i sin takt. Jag kände mig som en nybörjare på en ponny (speciellt eftersom han är så stor!) som satt och sparkade och försökte få honom att lyssna men inget hände. Jag brukar inte ha problem med hästar som anses vara sega och trötta (så som t ex Nalle) och jag brukar vid sådanna tillfällen försöka att renodla hjälperna, men här hjälpte inget. Så efter 20 minuter bad jag om att få mina sporrar, som jag hade med mig som tur var, och efter det gick det superbra. Jag blev finare i hjälperna och Aragon svarade direkt.

Jag hade redan förra veckan bestämt mig för att idag försöka samla Aragon mer och få honom att gå i en högre form. Först protesterade han en hel del genom att slå med huvudet och gå ifrån, både åt sidorna och frammåt, men efter en stund, när vi påbörjade övningarna, så slappnade han av och accepterade formen.

Dagens övning var bakdelsvändning, i varje hörn på en fyrkant. Vändningarna gick super. Han visste precis vad han skulle göra, och om jag inte passade på honom att han faktiskt lyssnade på mig så vände han självmant vid varje hörn, vilket inte riktigt är tanken. Det svåra med Aragon, som fortfarande är ung, är att få honom att kunna gå på rakt spår. Han vinglade hit och dit och var inte lätt att få gå stadig. Till och från tog han fint stöd och gick bra, när jag samlade honom mycket och gick med korta steg, men längde vi lite då blev det vingligt. Nåja, jag var helt nöjd. Däremot hände något när vi skulle fatta galopp på slutet. Han var kanske ganska trött på mig och ville djävlas eller så missförstod vi varandra totalt, men i vänster varv vägrade han att fatta rätt galopp! När vi red fram var det inga problem men i slutet av lektion gick det bara inte. Han tvärvägrade, fattade höger och slog mot hästar, i väggen och mot skänkeln/sporren. Envis som jag är gav jag mig inte, rakriktade honom, flyttade ltie undan innerskänkel och fattade vid väggen galopp. Tillslut gick det och då fick han massa beröm.

Det kan nog ha varit så att Aragon var lite på bushumör idag, för tidigare under lektionen när någon annan häst kom lite nära kunde han sparka rätt ut mot den, flera gånger! Så han var nog på lite bushumör idag. Förrutom detta så var iaf lektionen riktigt bra, och när vi travade av fick jag honom i lång, djup coh avslappnad form och ridläraren var nöjd så det var kul! :)


Glömde ta kort, så ni får hålla tillgodo med ett gammalt! Trist jag vet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0