Hästskötarexamen

Har ju helt glömt bort att berätta hur det gick på min examensdag!

Det började med att jag var så nervös att jag inte kunde sova på hela natten. Vaknade flera gånger och trodde klockan var 12 på dagen, helt säker på att jag försovit mig, när klockan egentligen bara var tre eller fyra. När jag väl sov drömde jag en massa stressdrömmar att jag ramlade av hästen och inte kunde någonting och att allt gick fel.

Hur som helst, gick upp vid sex och åkte hemifrån kvart i sju. Resan dit gick bra, lite köer på essingeleden men helt okej, och jag hittade med hjälp av Eniro rätt direkt. Det tog ca en timme och tio minuter.

När jag kom dit visade det sig att vi var åtta personer som skulle göra provet. Först fick lite information om hur dagen var upplagd, presentation av bedömarna och så fick vi alla presentera oss lite kort. Efter det var det dags för två skriftliga prov, ett i hästkunskap och ett i foderlära. Dessa skulle vi skriva klart på 45 minuter (!) så det var lite stressigt. Jag tyckte det kändes helt okej på båda proven, någon liten miss här och var men i det stora hela helt okej.

Därefter skulle vi göra i ordning våra hästar för ridprovet, som var väldigt simpelt. Mina hästar passade inte mig alls utan var väldigt tråkiga, tyckte jag. Red ca 20 minuter på den första, sedan byte och kanske 15 minuter på den andra. Vi fick rida olika ridvägar, i alla gångarter och stå i lättsits. Sedan bytte vi tillbaka till den första hästen som vi red, som vi skulle visa häst vid hand. Tillbaka in i stallet, av med sadel och sedan direkt tillbaka in i ridhuset igen. Min häst var väldigt enkel att komma ihåg: okänd stam, brun, vita hår i pannan, inga tecken på frambenen, vita fläckar på bakbenen. Hon var även väldigt enkel att föra så det momentet kändes också väldigt bra.

Efter häst vid hand hade vi longering. Två hästar gjordes i ordning, och man fick vänta på sin tur utanför ridhuset. När jag kom in och tog min häst, fick jag först svara på några frågor om longering. Därefter sätta igång direkt. Väldigt simpelt, då min bedömare i princip sa åt mig hela tiden vad jag skulle göra, och samtidigt fråga mig hur jag tyckte tempot var och inspänningarna var.

Sedan fick vi välförtjänt luncha. Jag hade ingen mat med mig och åkte in till Nyköping centrum för att käka. Hittade en trevlig restaurang, men var fortfarande så nervös att jag inte kunde äta så satt där väldigt kort. På väg tillbaka körde jag såklart vilse, men efter att ha kört något varv runt (Nyköping är väldigt litet!), hittade jag tillslut rätt. Detta gjorde såklart stressen ännu större!

Efter lunchen hade vi ett muntligt prov i foderlära och hästkunskap. Hästkunskapsprovet bestod i att dels namnge eller berätta användningsområde till ett antal föremål, knoppa man och linda arbetsbandage. Det gick väldigt snabbt och lätt, någon sak som jag inte visst vad det var men kom på i efterhand. Hästen jag knoppade var supersnäll och sänkte huvudet så det blev riktigt fina och runda knoppar på henne. Foderprovet var lite svettigare. Det stod flera fodersorter uppraddade på ett bord, som jag skulle namnge, gruppera och berätta om. Provledaren ställde en massa följdfrågor till varje foder också. Därefter gick han igenom det skriftliga provet som vi gjort på förmiddagen och ställde de frågor som man inte riktigt svarat rätt på en gång till. Jag var klar med foderdelen på 20 minuter, men vissa var inne i nästan en timme!

Sedan var det bara att vänta på reslutat. Oj så nervös jag var då! Fick vänta i nästan två timmar, och på den tiden hann man gå igenom hela dagen i huvudet och komma på alla möjliga fel som man själv tyckte att man hade gjort. Tillslut blev jag inkallad och fick höra att....

 


... JAG BLEV GODKÄND! :D

 


Kommentarer
Postat av: Åsa - Hästeriet

Härligt, STORT GRATTIS! :D



Kul att du gillar bloggen, uppföljning kommer :)

2011-05-19 @ 16:41:40
URL: http://hasteriet.blogg.se/
Postat av: Caroline

SV Otto Schumacher

2011-05-23 @ 23:57:00
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Eleonor

STORT GRATTIS! Så kul att få följa hur din dag såg ut - alla proven ser ju i princip likadana ut, i samma följdordning! Vilka hade ni som examinatorer?



sv: Kul att du gillade handställningsinlägget! :) Jag försöker komma på inlägg som ingen tidigare haft. Så tråkigt när de bara är de gamla vanliga: Dagens ridpass! Vill ju kunna utveckla bloggen till något större med en gnutta humor i förstås! :)



2011-06-01 @ 11:36:45
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0