Helgen med clinic, invigning samt ridning såklart

I lördags var jag på Kyra Kyrklunds samt Team Leksands clinic på Täby Ryttarcenter. Det var så mycket folk, så vi var glada att vi fick tag på biljetter! Det var jag, Mia, Sussi och Alex (som kom lite senare eftersom hon var tvungen att jobba, stackare, och det var så bra! Kyra är sedan länge som en idol och Guru för mig. Under hela min utbildning på Jälla var det Kyras filosofi som gällde, oavsett vem vi red för eller vilka övningar vi gjorde. Hon visade lite övningar och gav en massa bra tips som jag skrev ner och kommer att redovisa i ett eget inlägg lite senare. Ryttarna var från Team Leksand, bland annat Kristian von Krusenstierna som jag har lite delade uppfattningar om men jag måste ändå säga att han red hästarna bra och följde Kyras instruktioner till fullo under hela clinicen så jag var imponerad. Goodibags fick vi med bland annat knäckebröd, vilket vi också fick i pausen med keso och oströra. Mycket gott och väldigt uppskattat, mer sådant på clinic's!


Kyra instruerar Kristian, som sitter på en Grand Prix-häst efter Briar

Efter det bar det av till Mias salong för mingelkväll! Therese, en kompis till mig, har nyligen tagit sin massörexamen och kommer att ha praktik hos Mias frisersalong, vilket skulle firas med bubbel, tilltugg, massa folk, erbjudanden med mera med mera. Det blev så lyckat! Massor med folk kom och det var knappt alla fick plats inne på salongen vid vissa tilfällen.



Therese kompis Jennifer kom, som vi även träffade på clinicen då hon hade ett stånd där med en ny sadelpadd som introducerats i SVerige. Jag var nyfiken på dessa nya paddar, som är gjorda av någon typ av tempurliknande material men tydligen unikt och sägs vara den bästa padden på marknaden! Hon tog med en och visade, men jag är lite skeptisk trots att jag föll för den snygga bruna färgen (självklart tog hon fram en färg som jag ääälskar!). Jag har nu en Mattes-fårskinnspadd på Glen som jag är mycket nöjd med och det jag gillar med fårskinn är att det värmer och ökar på så sätt blodcirkulationen. Nåja, ska ta Gabriella till stallet i veckan för att prova en sadel, så då ska hon få passa på att titta på padden och säga vad hon tycker om den. Padden heter Ogilvy Equestrian Half Pad, och säljs av Fab Pads.

Under mingelkvällen passade jag även på att göra en hårtest, vilket visade att mitt stackars hår är svagt och tunt, ingen nyhet i och för sig. Fick lite tips på vilka typer av produkter som jag ska använda, så det var bra. Efteråt satt vi kvar och pratade till sent på natten, det var verkligen så trevligt!

Idag hade jag planerat en heldag i stallet, då jag hade två hästar att ta hand om. Mia var iväg och tävlade (hon och Diablo kom precis utom placering av över 30 startande så det var synd men de var så duktiga) så jag hade lovat att ta en av hennes hästar Riffi, som för övrigt är Glens avkomma! Tog en tur först på Riffi-piffi ut i skogen tillsammans med Madde och Kingen. Det var så mysigt! Allt har börjat smälta och våren är verkligen påväg, så även om det var grått ute så kändes det trots allt som riktig vår! En del klättring och skritt över en åker med djup mjuk snö, så hästarna blev lite smått svettiga men det var rätt lagom. Måste passa på att rida i snön nu innan den försvinner, så bra hjälp för att hästarna ska lyfta ordentligt på hovarna och lite extra motstånd och träning när man skrittar i djupsnö.

      
Glen                                                              Riffi

Sen var det bara Glen kvar. Efter inspirationen från clinicen blev det lite trimmning på volten. Hon har ju inte gått så mycket i veckan eftersom hon haft lite ont i ryggen så nu är det dags att sätta igång igen, då hon idag inte markerade någonting! Så skönt! Till en början var hon pigg och ville bara springa, men efter att ha ridit fram ett tag i låg form så började hon slappna av, så jag tänkte att det passade bra att börja plocka upp henne i formen. I vänster var gick det jättebra! Hon stödde sig inte hela tiden utan föll ut en del, men jag var helt klart nöjd! I höger varv var det lite tyngre, och i traven ville hon springa ifrån arbetet, men det blev bättre. GJorde många övergångar och tempoväxlingar, genom att spänna och slappna av i magen vilket jag behöver tränna jättemycket på och det gick superbra efter att Glen slappnade av! Hon är så smart lilla hästen och fattar direkt vad man vill. Red mycket på en stor volt och varvade hela tiden med mindre volter och flyttningar av bak- och framdel. Rätt lagom för första träningen på ett tag. Hon hade en väldigt fin trav idag, riktig trav, så allt arbete ger verkligen resultat på henne! Sen tog jag ut henne på åkern och galopperade lite i båda varven innan jag skrittade av en lång stund.

Imorgon blir det ingen hoppträning, för Anna Karin har äntligen fått sin bebis! Supergrattis till henne! Så nu måste vi hitta en ny hopptränare som kan komma till Täljö och träna oss. Alla tips mottages!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0