Sommarbete

Jag är hemskt dålig på att uppdatera bloggen, jag vet! Och tyvärr kan jag inte lova någon bättring just nu. Har börjat på mitt nya jobb nyligen och har inte kommit in i arbetet än, vilket gör att mycket av min tankeverksamhet kommer att läggas på det ett tag. Dessutom har Glen nu fått sin sommarvila. Det vill säga ingen ridning på ett par veckor. Det gick vilt till när vi släppte ut hästarna i deras sommarhage. En ny häst att bekanta sig med fick de träffa för första gången då också.





Gabriella kom i onsdags och gick igenom henne inför vilan. Hon tyckte att hon kändes mycket bättre i muskler och i kroppen genrellt, så det är kul att höra efter allt arbete! Ryggen är i princip bra, fortfarande väldigt muskellös, men det kommer. Bakdelen är mycket bättre, nu är det framdelen som vi behöver jobba extra mycket med. Hon hade extremt mycket knutar och ömhet bakom bogbladen på båda sidor. När Gabriella tog där darrade Glen så mycket och försökte bita både Gabriella och Amanda! Så det området måste vi arbeta på, men detta är mycket gamla problem, troligen från hennes galopptid, som äntligen kommer upp till ytan och som vi nu äntligen kan arbeta bort! Så det är jättekul! Bringan var mycket bättre också, men behöver nog också lite fortsatt arbete.

Det är inte så konstigt att det nu är Glens framdel som behöver extra mycket arbete. Glen har nu helt ändrat sitt rörelsemönster, från att tidigare liksom dragit sig framåt med frambenen och haft bakbenen släpandes efter, till att börja få ett påskjut bak. Detta är jättekul, men eftersom Glen är väldigt ovan vid detta hänger hennes framdel inte riktigt med. Hon struttar fram med frambenen och snubblar ofta till. Men detta ska vi arbete mycket på efter sommarvilan, genom mycket bomövningar med upphöjda bommar. Detta kan ha varit en bakomliggande faktor till att hoppningen innan sommaren, när hon började få ett påskjut bakifrån, har känts mycket annorlunda och inte riktigt lika samspelt som tidigare. Hennes språng har inte känts helt bra och stela rakt upp och ner. Jag hoppas att detta kommer att ha försvunnit efter vila och igångsättning med mycket bomarbete.

Jag har skaffat en mycket lovande bok med mycket bomövningar som verkar bra från Hippson; Avstånd, vägar och kontroll, samt även köpt den nyra Hopp special-tidningen från Hästmagazinet, så nu ska här plugga bomövningar! Kanske lägger upp några med min utvärdering senare när jag testar dem med Glen

Kommentarer
Postat av: Lina - Nybliven mamma och tävlingsryttare i tre grenar

Sv: Det står 4Horse på det, inget jag hört talas om förut... Köpt i Tyskland så märket finns kanske inte i Sverige?

2011-07-20 @ 19:35:06
URL: http://equilina.se
Postat av: hamreryttarna

Var gärna med i våran bloggtävling på bloggen. Där har du chansen att vinna fina priser från Ride With Style! :)



http://hamreryttarna.blogg.se/2011/july/tavling-1.html

2011-07-21 @ 12:58:29
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0