Hoppträning 21/2

Nu är vi tillbaka!

Äntligen känns det som om det börjar gå bra på hoppträningarna igen! Vi har haft en svacka ända sedan i höstas, till största del på grund av att jag varit tvungen att hoppa i en jockeysadel. Men efter träningen igår känner jag bara att vi är tillbaka igen! Så skönt!

Det var bara jag från Svinninge med på träningen, men två nya hästar var med från Nibble. Glen tyckte de var så snygga och blev uppspelt och kunde inte stå still. Tänkte att hon kommer vara stressad nu under hela hoppningen, men det var hon inte. Hon var avslappnad hela tiden och gick som en klocka!

Vi började med lite bomövningar samt ett lågt hindervolt. Vid ena ridhusets kortsida blev det lite tajt så den klarade vi inte riktigt att svänga upp på bommarna efter hindret i galopp. I slutet av lektionen gick det bättre, men den var svår, det sa Anna Karin också. Vi skulle gjort mer plats för volten.

Sedan hade vi en liten studsmedellinjen som gick riktigt bra! När Glen blir smidigare i kroppen kommer vi att kunna svänga upp mot det mycket rakare och bättre, nu blev det lite mer som ett S igenom för att vi inte fick till svängarna perfekt, men det är inte lätt med Glen då hon är så stel. Men det är ju det här vi jobbar på så det är bara att fortsätta träna och massera för att få bort dem. Borde kanske ta ut Gabriella (massör och equiterapeft) snart igen så får hon gå igenom Glen.

Hur som helst, sedan satte vi ihop alla övningar till banor. Glen gick som sagt som en klocka hela tiden! I mitten av träningen började hon dock med att rusa mot oxern och det rättuppstående hindret som vi satt upp på diagonalerna. Jag gillar inte när hon gör så så jag höll emot vilket gjorde att vi kom lite hackigt mot dem men de var så låga (kanske 70-80 cm) att hon kunde hoppa dem ändå. Anna Karin tyckte att jag skulle låtit henne gå för att få bättre flyt, men jag gillar inte när hon rusar mot hindrena. Sedan när jag hoppade dem igen, iaf oxern, så rusade hon ingenting utan hade superlugn och fin galopp! Anna Karin var riktigt imponerad, och där kan jag känna lite att jag fattade rätt beslut med att hålla igen henne tidigare bara för att senare få ett bättre avstamp mot det. Hade vi varit inne på en banhoppning hade jag nog låtit henne gå på hindret, men nu är vu ju faktiskt på träning :)

Den högsta oxern och rättuppstående hindret vi hoppade igår låg nog på 90-100 cm. Jag är så nöjd, jag hade full koll på balansen hela tiden!

sportlovet kommer Bogesund ha en Pay and Jump, typ smultron och björnbär, på onsdagen 70 cm och fredagen 90 cm. Jag kommer inte att kunna vara med på onsdagen för att jag jobbar, men fredagen kan jag nog. Problemet är bara att jag tror att det kan bli lite högt för mig att hoppa en hel bana på 90 cm, eftersom jag inte riktigt litar på min balans i jockeysadeln, men ska kolla om jag kan vara med på lite blandad höjd istället. 


Banskissen från igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0