Dressyrträning 15/2

Red dressyr igår på Östermalms Ridskola. Det hela började väl inte direkt optimalt, med en joggingtur från Odenplan till Ryttarstadion, då trafiken vid Odenplan stod still på grund av att någon korkad busschafför parkerat sin buss mitt över vägen så ingen kom förbi! Inte gjorde det saken bättre av att jag sprang i ridstövlar och fick kramp i vaderna, så när jag kom fram till stallet var jag helt slut! Men hade iaf 10 minuter tillgodo innan lektionen började så jag hann fixa allt utan att stressa.

Jag fick Lancelot, en stor skimmel med hemskt steg! Han är extremt skumpig! Han kan dock gå väldigt fint och jag har sett flera rida honom jättebra, men jag har lite svårt för honom, dels på grund av att han är skumpig men jag har så korta ben och svårt att hålla om honom så då blir det svårt för mig att kunna sätta mig tillbaka och samla upp honom. Inte blev det bättre av att jag var trött i kroppen efter min joggingtur heller...

Hela lektionen blev i prinicip ett kamp mellan oss. Stundtals gick han mycket fint och jag kunde slappna av och vara så försiktig i tygelfattningarna (som då knappt behövdes) och vikten och han lyssnade perfekt, främst i skritten, medan andra gånger hade vi dragkamp, främst i traven.

Gårdagens lektion gick ut på att träna på att få hästen att gå med "tagen bog"/ställd bog, dvs i min hjärna öppna. Detta gick rätt bra med Lancelot i skritten, men värre i traven. Dock var han inte helt avslappnad för att jag ska vara riktigt nöjd. I traven var jag tillslut tvungen att lägga upp stigbyglarna för att komma ner ordentligt i sadeln. Jag testade att istället försöka rida lätt genom övningarna, för att på så vis kanske få honom att slappna av, men det blev bara värre då jag studsade upp och ner och tappade helt kontakten.

Efter övningarna när vi skulle lägga ner och jogga av hästarna, då slappnade Lancelot av och var extremt mjuk och fin i både skritten och traven och jag bara njöt av att sitta på honom! Det kändes så bra! Trots att vi i princip fajtats hela lektionen igenom, så visade det sig att jag ända hade gjort något rätt och han på något vis accepterat mig eftersom han slappnade av så fullständigt och gick i sådan fin form, jämnt tempo och i fullständig balans! Så i det stora hela måste jag nog ändå säga att jag är rätt nöjd med lektionen.

Efteråt satt vi i ridgruppen och fikade. Det var så mysigt och jag har helt glömt bort hur trevligt det var när jag red i gruppen permanent. Visserligen rider jag där så ofta nu att jag i princip fortfarande är en del av gruppen, och så håller jag ju fortfarande kontakten med många.

fredag ska Östermalms Ridskola hålla en löshoppningsclinic för deras elever kl. 17:00 på kvällen. Jag funderar starkt på att gå på denna, då det alltid kan vara bra att få det lite uppfriskat, det var ett tag sedan jag löshoppade. Sedan vore det också kul att se ridskolehästarna löshoppas. Om jag går lägger jag självklart ut en redovisning av clinic'en här efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0