Hoppträning 22/11

I går hade vi vår första hoppträning i Täljö sedan innan sommaren! Vår gamla hopptränare flyttade nämligen i somras, så sedan dess har det inte varit några hoppträningar på Täljö, vilket är det närmaste ridhuset med ridavstånd från vårt stall.

Under hösten har jag åkt på lite träningar i Bogesund, bland annat för att min tanke var att tävla för dem i Allsvenskan. Tyvärr fick vi sadelproblem, och har fortfarande inte hittat helt rätt sadel till Glen, vilket har gjort att vi inte har kunnat komma ut på några tävlingar. Har dock börjat rida i hennes gamla galoppsadel, som faktiskt funkar helt ok att hoppa i och som hon inte får ont i ryggen av! Så jag frågade vår tränare på Bogesund, Anna-Karin Wangler, C-tränare i hoppning, om hon kunde tänka sig att komma och träna oss på hemmaplan. Vi är några stycken både från vårt stall och Täljö som vill hoppa regelbundet för tränare, så att få ihop en grupp var inga problem, och igår var alltså första träningstillfället.

Vi var fem elever, vilket var helt ok i antal för en grupp. Det blev inte något jättelångt väntande då Anna-Karin fördelade träningstiden på ett bra sätt, men blir vi fler nästa vecka delar vi upp oss på två grupper istället.

Fokus för träningen var lydnad, så det var inte så höga hinder vi hoppade, men svåra övningar! Mycket inslag av travbommar, vilket var riktigt svårt. Glen var extremt pigg och frammåt, men underbar att rida. Hon gick som en klocka och blev inte ens anfådd, vilket är jätteskönt då vi verkligen har arbetat på konditionen. Sen var hon ju nyklippt också så det kan ju ha hjälpt till en del, samt att jag på morgonen gett henne lite extra krafft grund, vilket hon bara får vid större prestationsarbete, tex tävling eller hård träning. Det kommer jag nog inte ge henne nästa vecka, det behövdes nog inte. Hon ville gärna springa fort, men hoppade tydligen riktigt fint enligt de som tittade på och sprången kändes riktigt bra, så det är nog bara jag som tycker det känns som om det går fort. Min sits var ok, men tyvärr blir det ju väldigt lätt så att man hamnar lite frammåt i en jockeysadel, så det ska jag verkligen försöka tänka på.

Sista banan vi fick hoppa var riktigt svår, flera kombinationer och vi satte in alla moment med avsaktning till trav över bommar osv. Men vi fick till det och jag tyckte vi gjorde en riktigt bra runda, om än kanske lite snabbt över kombinationerna... Något som var väldigt bra igår var hur fint Glen lyssnade på mina sidvärteshjälper! Och hon gjorde riktigt snygga öppnor med. Hon kan vara rätt duktig på att ibland lägga dövörat till när jag vill göra en större volt eller flytta lite åt sidan för att förbättra vinkeln mot hindret, men igår tog hon de hjälperna väldigt bra. Nästan lite för bra, när jag någon gång var lite övertydlig med ytterhjälpen och hon var nära på att göra en volt! Men hellre det, än när hon ignorerar och går emot :)

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med både Glen och mig under gårdagens träningspass, men nästa gång hoppas vi på att få hoppa lite högre, lite mer och lite mer avancerade övningar; Glen var varken anfådd eller svettig efteråt! Sena vart vi hem till stallet, så då avr det snabbt fodra hästarna och puss Glen godnatt innan det bar av hemmåt och bums i säng, dödstrött.

Skiss över vår hinderuppsättning:


Och som jag lovade, en bild på Glen med hennes fina klippning:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0