Dressyrträning 23/11

Varje tisdag fram till jul rider jag i en dressyrgrupp på Djurgårdens Ridskola, DRJK, för Hanchen Ressle, A-tränare i dressyr. Igår var jag inte så taggad för detta, då jag avr rätt trött efter att ha kommi hem sent från träningen i måndags.

Fick Idus, som jag ridit förr och trivs rätt bra med, så det var bra. Vi övade mycket slutor och tagen bakdel och skänkelvikningar. En ganska svår övning var att gå på volt, skänkelvika en bit för att sedan övergå i förvänd sluta, rakställa och göra om övningen på nytt i ett varv. Idus som är välskolad hade jag egentligen inga problem med, men det var lite klurigt att följa voltspåret när vi väl skulle göra övningen i trav. Även när vi gjorde skänkelvikningar fick jag lite problem då han gärna ville ta upp huvudet och springa iväg med bogen och huvudet före, hade lite svårt att samla upp honom där, men får vara extra tydlig i förhållande ytterhand samt ställande innerhand nästa gång. I övrigt gick det jättebra! Och min dressyrsits, som de senare åren har försämrats, har jag äntligen börjat att hitta tillbaka till! Så med den var jag helnöjd! Nu ska jag bara bli bättre på att släppa ner skänkeln ordentligt, får en tendens till att knipa med benen och knäna runt hästen, och få bättre stöd av stigbygeln. Måste också tänka på min hand mer, kan lätt antingen bli för slapp och ge för lite stöd eller bli för stum och ge för mycket stöd! Lagom är som sagt bäst :)

Överlag så är jag väldigt nöjd med lektionen, och Hanchen är verkligen en bra tränare! Bitar faller hela tiden på sin plats. Nyckeln är att aktivera hela tiden, variera dig! Rid inte bara rakt fram, ställa, öppnor, slutor, skänkelvika, allt för att hela tiden aktivera både mig och hästen! Jag fungerar bäst när jag gör mycket på en gång och inte hinner tänka så mycket på saken, vilket jag tycker att jag har blivit mycket bättre på, samt att hitta sitsen igen.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Härligt med en bra träning! :)

2010-11-28 @ 15:25:06
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0