Hoppträning 6/12

Gårdagens hoppträning blev lite av en besvikelse över mig själv och min sits.

Vi hade fått lov att börja ta fram hinder en halvtimme tidigare, dvs 19.30, vilket är jätteskönt för det betyder ju att vi kan börja fortare och komma hem fortare! Vi skulle träna banhoppning och svängar eftersom vi på söndag ska hoppa bana, en liten intern tävling grannstallen emellan.

I början gick det bra. Glen kändes pigg och lyssnade fint på mina hjälper, kanske något okoncentrerad emellanåt, men inte så det blev något problem utav det. Trodde hon skulle vara mycket värre med tanke på hennes tokbrunst i söndags! Sedan när vi skulle hoppa högre hinder blev det total pankaka! Glen hoppade superfint, hon fick till ett språng som var så perfekt och hon hoppade med hela ryggen verkligen! Har aldrig hoppat så med mig förrut, så det är jättebra. Ett tecken på att det går åt rätt håll och att jag bara jobbar henne på rätt sätt i träningen, jättekul verkligen! Vi fick det på film, snälla Anna som hade kamera med sig, så ska försöka få ut det på bloggen.

Problemet var dock inte Glen utan jag själv. Jag kan inte hoppa, jag har ingen sits och ingen balans! Iof kan jag skylla på sadeln. Hoppar ju just nu i Glens gamla jockeysadel, vilket inte ger mig något stöd alls. Jag flängde runt som en liten vante när det blev högre än 80 cm, och Glen supersnygga hopp kunde jag ju inte samla upp vid landning utan jag flög fram på hennes hals och kämpande för att hålla mig kvar.

*suck, blir så besviken på mig själv. Jag tycker att jag ska ha så pass bra sits att jag ska kunna hoppa även i jockey eller dressyrsadel, vilket jag också har provat tidigare och det blev också katastrof! Så jag känner mig lite otaggad för hoppningen på söndag. Blir nog så att vi bara hoppar 80 cm, och mest bara tar oss runt. Vi måste hitta en bra hoppsadel snart! Vet ju att Dominus Hopp med vid bom funkar bra för Glen, men hittar inga som säljer den och det finns inga beggagnade! Har lagt ut en annons på Hästnet, får se om jag får något svar på den... Men snart känns det som om vi får åka till Mustang och prova ut en ny sadel, situationen blir ju ohållbar utan sadel och det går inte att vänta och vänta på en Dominus!

Hur som helst, i övrigt gick träningen bra. Glen hoppade som sagt jättesnyggt, trots vanten på ryggen, och när vi skulle byta galopp över hinder gjorde hon det utan problem och landade varje gång i rätt galopp, vilket tidigare har varit ett problem, så jag var helnöjd med henne! Det är verkligen så roligt när träningen ger effekt! Vi fick beröm av Anna-Karin som sa att vi varit bäst på just det, vilket var lite av träningens syfte idag. Kul!

Mia och Dick hoppade superbra med! Dick tyckte det var så kul, men vägrade vid ett tillfälle så Mia flög av! Eller nja, det var någon blandning av avsittning/avramling men det räknas! Så Mia har lovat att baka tårta, mums.

Vi var tillbaka till strax innan tio så det var skönt att inte vara så sen hem! Hemvägen var så mysig, riktigt drömlandskap vi red igenom! Vi tyckte det var som att vara i filmen Narnia, synd att det inte syns så bra på kort på kvällen. Kan lägga in en kort på mig i stallet när jag gör Glen stooora hönät, hon får 12kg och det är inte lätt att bära när man är liten som jag, nätet var i princip lika stort och tungt som jag! Kännde mig som en lite tomte. Men håll till godo :)



Förresten, fick ett par termoridbyxor av snälla Tomas, som han inte kunde ha. Helskodda med dragkedjor på sidorna och jättevarma och sköna! Så skönt, nu slipper jag köpa ett par!

Kommentarer
Postat av: caroline

SV 36 i bomvidd men går ju att värma om, min häst har rätt hög manke så ja det tycker jag. Sista frågan vet jag inte riktigt hur du menar?

2010-12-09 @ 11:33:44
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0