Dressyrträning 14/12

Dressyrlektionen igår gick okej. Fick en äldre herre vid namn Frippe, som jag aldrig suttit på förrut. Tydligen är han rätt sur mot de andra hästarna, vilket jag märkte genom att han konstant hade slickade öron bakåt. Han kan vara lite knepig att rida fick jag också höra, då han spänner sig och tar små kort steg.

Eftersom det är standard på DJRK att rida med Thideman-inspänning, gjorde jag det även på honom. När vi skrittade först gick han med näsan i vädret och ville inte alls samla sig. Fick honom att slappna av lite, men aldrig tillräckligt. Hanschen tyckte vi skulle spänna in lite mer på Thidemanen, jag har dem alltid inspännda på det lösaste, och då tog han väl lite stöd i den, men gick inte helt avslappnat och rund. Jag kännde tidigt att detta inte är en häst som passar mig helt, så mitt fokus låg på att tänka på min sits (fram med höften, släpp ner skänklarna och mer stöd i stigbygeln) och inte så mycket på hästen. Tror den taktiken passade Frippe rätt bra.

Vi övade mycket på övergångar, bland annat en övning på volt där vi på öppna delen skulle göra skänkelvikning och sedan fatta galopp och galoppera ett fjärdedels varv. Gjorde som vanligt också en del öppnor och slutor. Det gick helt okej, men Frippe var som sagt spännd i de flesta övningarna, så det kändes väl inte så bra. Mot slutet blev han dock jättepigg och ville gärna galoppera! Det tillsammans med att han spände sig gjorde att han tryckte ihop sig till ett litet krutpaket. Men efter några galoppsteg slappnade han av lite bättre.

Även fast det kändes sådär, sa Hanschen att jag var på rätt väg med mitt arbete med Frippe så det var ju bra. Fick även höra efteråt av andra från gruppen att de tyckte Frippe såg avslappnad ut, då han vanligtvis gärna går med huvudet rakt upp i luften och sparkar i väggar. Så det var ju bra iaf! Men jag kommer nog inte rida honom igen...

Nästa vecka är sista lektionen för terminen, och för mig på DJRK. Kommer förmodligen rida där en del och ta lektioner ändå, men inte i en fast grupp.

Kommentarer
Postat av: Carro

Ska vi försöka hitta någon dressyrträning ihop till nästa termin?

2010-12-15 @ 11:58:45
URL: http://www.hundid.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0